Typy rowerów
Rower górski
(ang. MTB - Mountain Terrain Bike) - rowery, których budowa umożliwia poruszanie się w górskim terenie. Jest to jeden z najbardziej popularnych typów rowerów w Polsce.
Rowery górskie mają zazwyczaj wzmocnioną ramę, z większym niż w rowerach szosowych prześwitem pod pedałami, giętą lub prostą kierownicę i solidne hamulce - obecnie najczęściej spotyka się hamulce tarczowe. Klasyczne rowery górskie posiadają przynajmniej przednią amortyzację. Lepsze - pełną. Typowy rower górski jest na kołach 26 cali. Od niedawna wszedł standard większych kół - 29 calowych przeznaczonych głównie dla osób wyższych niż 180cm. Masa rowerów MTB wysokiej klasy typu cross-country (XC) waha się w przedziale od 7-9,5 kg. Ważną cechą rowerów tego typu są przerzutki - w klasycznym układzie stosuje się przednie i tylne przerzutki obsługujące z przodu trzy przełożenia i z tyłu od 6 do 10 przełożeń. Ostatnio stały się modne układy napędowe 2x10.
Wraz ze wzrostem ceny roweru otrzymujemy z reguły produkt wykonany z dużo większą dbałością o szczegóły (komfort, jakość, bezpieczeństwo). Wykonane z lepszych materiałów przez co lżejsze oraz zdecydowanie trwalsze do rowerów najtańszych na rynku, nie wspominając tu o rowerach tzw. marketowych (które z reguły nie spełniają podstawowych norm jakościowych oraz wytrzymałościowych dla tego typu rowerów, i same w sobie są zagrożeniem dla potencjalnego użytkownika)
Ze względu na amortyzację dzielimy rowery górskie na:
- sztywne - pozbawione amortyzacji
- hardtail - tylko z przednia amortyzacją,
- full-suspension - z pełną amortyzacją.
Oto przykładowe rowery z naszej oferty:
Rower crossowy
Podobnie jak rower trekingowy jest przeznaczony do dłuższych dystansów po drogach asfaltowych i mocniej ubitych ścieżkach. Rowery crossowe są bardzo podobne do rowerów trekkingowych jednak nie posiadają dodatkowego osprzętu: błotników, lampek, bagażników czy nóżki (aczkolwiek są wyjątki od tej zasady). Kierownica dobrana jest według upodobań użytkownika - gięta lub prosta. Zazwyczaj doczepiane są do niej rogi i mostek z regulacją wysokości kierownicy. Posiadają koła o rozmiarze 28" do których używa się wąskich opon z delikatnym bieżnikiem. Pozycja rowerzysty jest zazwyczaj wyprostowana. Są bardzo charakterystyczne pojazdy nawiązujące zarówno do rowerów MTB jak i szosowych. Zastosowane są jednak nieco większe opony (w stosunku do rowerów szosowych), pozwalające na jazdę nie tylko po gładkich szosach, ale i gorszych drogach, a nawet bezdrożach.
Rowery te charakteryzują się bardziej sportowym zacięciem niż trekingowe, oraz do bardziej intensywnego używania. Do tej kategorii zaliczyliśmy także rowery z pogranicza szosy i terenu SZOSA/CROSS, czyli tzw. hybrydy. To rowery łączące cechy roweru crossowego, a więc koła 700c, łatwą do ujeżdżania geometrię ramy i gładkie, przeznaczone do poruszania się po lepszych drogach opony.
Klasa Cross to rowery na kołach 700c (28”), ale wyposażone w zaawansowany technologicznie osprzęt reprezentowany przez 24-30 biegowy napęd.
Plusy:
- niewielkie opory toczenia,
- bardzo duża uniwersalność,
- przyjazna wygodna pozycja
- niższa masa niż rowery trekingowe
Minusy:
- praktycznie niezdatne do uprawiania sportu,
- węższe niż w rowerze górskim opony uniemożliwiają jazdę po kamienistych dróżkach i ścieżkach i zapewniają daleko mniejszy komfort poza asfaltem
Oto przykładowe rowery z naszej oferty:
Rower miejski City
Rower przystosowany do jazdy po mieście, inaczej nazywany holenderką.
Rower miejski najczęściej posiada koła 28-calowe (choć bywają również z kołami 26-calowymi - przeznaczony głównie na potrzeby osób o mniejszym wzroście niż 175cm), wygiętą, szeroką i wygodną kierownicę, krótką ramę i siodełko z dużą ilością wyściółki. Rower jest skonstruowany tak, aby można było jechać w pozycji siedzącej, wyprostowanej. Istotnym elementem roweru miejskiego jest oświetlenie, błotniki, nóżka (stopka), osłona na łańcuch, duży tylny bagażnik oraz koszyk z tyłu lub z przodu.
Podobnie jak przy innych rowerach wyróżnia się 2 podstawowe typy ram:damską i męską. Damska nie posiada górnej rury w trójkącie ramy (tzw. damka) - umożliwia to wsiadanie bez podnoszenia wysoko nogi co pozwala na jazdę w spódnicy lub sukience. Dodatkowa różnicą jest siedzenie bliżej kierownicy w pozycji mocno wyprostowanej.
Drugim rodzajem jest rama konwencjonalna nazywana również męską z górną rurą.
Waga roweru miejskiego jest dość duża i waha się od 14 do 20 kg. W ostatnich latach w celu jej obniżenia zaczęto stosować ramy aluminiowe. Rowery miejskie zbudowane na ramach aluminiowych charakteryzują się większą sztywnością w stosunku do ram stalowych.
Tradycyjny rower miejski zazwyczaj nie posiada przerzutek. Rowery tego typu są do tej pory produkowane z jednym hamulcem tylnym typu torpedo.
Obecnie w rowerach miejskich stosuje się najczęściej przerzutki wewnętrzne z 3 przełożeniami zapewniającymi zakres do swobodnego przemieszczania się w terenie miejskim.
Plusy:
+ wewnętrzny system hamulców oraz przerzutek
+ wyprostowana postawa podczas jazdy
+ dostępne w rozmaitych kształtach i kolorach
Minusy:
- waga
- naprawa starszych modeli bywa kłopotliwa z racji trudno dostępnych części
- modele pozbawione przełożeń niezbyt dobrze spisują się w terenie górzystym
Oto przykładowe rowery z naszej oferty:
Rower trekingowy
Rower ten jest przeznaczony od uprawiania zaawansowanej turystyki, która polega na przemierzaniu bardzo długich, często wielodniowych tras. Bardzo dobrze spisuje się zarówno na drogach asfaltowych jak i ziemnych (leśnych ścieżkach, drogach szutrowych, utwardzonych duktach). Geometria ramy w porównaniu z rowerami szosowymi czy MTB pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Rowery z tego rodzaju budowane są na kołach 28 cali ze stosunkową wąską oponą trekingową (najczęściej typu semislick). Opony te szersze, niż w rowerze szosowym, ale i węższe niż w rowerze górskim - z jednej strony zapewniają one komfort jazdy, a z drugiej małe opory toczenia.
Widelec przedni zazwyczaj jest amortyzowany. Wersje turystyczne mają w swoim wyposażeniu bagażnik (niezbędny do zamocowania toreb i sakw), oświetlenie przednie (często dynamo bez oporowe w przedniej piaście), oświetlenie tylne, komplet błotników. Sportowa wersja tych rowerów czyli Cross nie posiada takich dodatków, ponadto jest lżejsza i zwinniejsza.
Plusy:
+ idealny na bliskie i dalekie wycieczki rowerowe
+ dobry substytut roweru miejskiego
+ doskonale sprawdza się na drogach asfaltowych oraz szutrowych
Minusy:
- waga roweru wzrasta wraz z ilością wyposażenia (nie jest to wadą dla osób dla których takie wyposażenie jest potrzebą i wygodą) waha się w przedziale 15-25kg
Oto przykładowe rowery z naszej oferty:
Rower szosowy
Rower szosowy, nazywany potocznie kolarzówką lub szosówką. To rower przeznaczony głównie do szybkiej jazdy po w miarę równych i utwardzonych drogach (asfaltowych). Rama jak i widelec przedni są sztywne (nie posiada żadnych amortyzatorów). W celu polepszenia komfortu jazdy takim rowerem producenci sięgają po takie materiały jak carbon – który posiada znakomite własności do budowy ram rowerowych (jest lekki, odpowiednio sztywny a także dobrze tłumi drgania). Odpowiednio zaprojektowany carbonowy widelec przedni zapewnia duży poziom komfortu. Rama ma zazwyczaj klasyczną geometrię, co sprawia, że siodełko położone jest wyżej niż kierownica przez co wymusza u rowerzysty postawę pochyloną – znacząco obniżającą opór powietrza jaki stawia rowerzysta a także podnoszącą efektywność pedałowania. Szosówka wyposażona jest w charakterystyczną kierownicę – tzw. baranek. Jeżeli chodzi o zmianę biegów – nowsze modele posiadają klamkomanetki (są to zintegrowane z klamkami hamulców dźwignie zmiany biegów – zmiana biegów odbywa się poprzez odchylenie klamki w lewą lub prawą stronę), w starszych modelach spotkać można „motylki” wbudowane w dolną rurę ramy. Korba wyposażona jest zazwyczaj tylko w 2 zębatki (w rowerach amatorskich możemy spotkać korby z 3 zębatkami), natomiast tylna kaseta może mieć 8-11 zębatek.
Koła kolarzówek mają rozmiar 700c, co odpowiada mniej więcej 28 calom (rozmiar zatwierdzony przez UCI – Międzynarodowa Unia Kolarska), szerokość opon waha się od 20-28mm
Waga roweru szosowego w obecnych czasach potrafi być bardzo niska nawet poniżej 6,5kg – rowery z średniej półki ważą ok. 10 kg.
Plusy:
+ prędkość (niskie opory powietrza i toczenia)
+ niska waga roweru
+ duży przedział cenowy
Minusy:
- tylko na proste i równe drogi o gładkiej i pozbawionej ubytków nawierzchni
- ograniczony komfort (brak amortyzacji)
Oto przykładowe rowery z naszej oferty:
Rower stylowy
Rowery stylowe, charakteryzujące się stalową, grubą ramą, szeroką kierownicą wzorowaną na motocyklach z zachodniego wybrzeża USA. Obecnie spotykane są z kierownicą, tzw. jaskółką. Posiadają koła o średnicy 26 cali oraz szerokie opony (do 50mm) nazywane potocznie balonami. Siodełko znajduje się poniżej linii kierownicy co zapewnia osobie prowadzącej wyprostowaną postawę.
Rowery te największą popularnością cieszyły się w Stanach Zjednoczonych w latach 1930-1950, później rynek USA został zasypany rowerami z Europy (nowocześniejszymi, lżejszymi, z biegami). Cruisery powróciły dopiero po koniec lat 90-tych.
Plusy:
+ wyprostowana postawa podczas jazdy
+ stylowy i modny wygląd
Minusy:
- duża waga roweru
Najbardziej znanym producentem rowerów stylowych jest Electra. Niewątpliwie są to rowery z charakterem!
Oto przykładowe rowery z naszej oferty: